Anda Mesti Tahu! 10 Tabiat Merosakkan Buah Pinggang!

16:16:00 Hasif Hamidun 1 Comments

10 Tabiat Teruk Boleh Merosakkan Buah Pinggang.

Buah pinggang kita adalah super penting untuk kesihatan kita. Mereka menapis darah kita, menghasilkan hormon, menyerap mineral, menghasilkan air kencing, menghapuskan toksin, dan meneutralkan asid. Jadi sebagai salah satu organ yang paling penting dalam badan anda, buah pinggang anda layak beberapa cinta.

Kerosakan atau kemerosotan berterusan buah pinggang anda sering boleh pergi tanpa disedari selama bertahun-tahun sebagai buah pinggang anda masih boleh melakukan kerja mereka dengan serendah 20% daripada keupayaan mereka. Oleh itu penyakit buah pinggang sering dirujuk sebagai "Penyakit Senyap". Itulah sebabnya ia begitu penting untuk menjaga mereka sebelum terlambat.


  



Berikut adalah senarai 10 tabiat biasa yang meletakkan banyak tekanan ke atas buah pinggang anda dan boleh menyebabkan kerosakan yang serius dari masa ke masa.



1. Tidak minum air secukupnya.

Fungsi yang paling penting buah pinggang anda ialah untuk menapis darah dan menyingkirkan toksin dan bahan-bahan buangan. Apabila anda tidak minum air kosong yang mencukupi pada toksin hari dan bahan buangan permulaan untuk mengumpul dan boleh menyebabkan kerosakan yang teruk kepada badan anda.






2. Terlalu Banyak Garam Dalam Diet Anda.

Badan anda memerlukan natrium atau garam untuk berfungsi dengan baik. namun kebanyakan orang mengambil terlalu banyak garam yang boleh meningkatkan tekanan darah dan meletakkan banyak tekanan pada buah pinggang. Sebagai peraturan baik ibu jari, tidak lebih daripada 5 gram garam perlu dimakan setiap hari.





3. Kerap Melengahkan Buang Air.

Ramai di antara kita menahan untuk pergi kerana mereka terlalu sibuk atau mahu mengelakkan bilik mandi awam. Mengekalkan air kencing secara tetap meningkatkan tekanan air kencing dan boleh membawa kepada kegagalan buah pinggang, batu karang dan inkontinen. Jadi mendengar badan anda apabila ke tandas.




4. Buang Tabiat Gula Berlebihan.

Kajian saintifik menunjukkan bahawa mereka yang mengambil 2 atau lebih minuman bergula sehari adalah lebih cenderung untuk mempunyai protein dalam air kencing mereka. Mempunyai protein dalam air kencing anda adalah tanda awal buah pinggang anda tidak menjalankan tugas mereka seperti yang sepatutnya.




5. Vitamin Dan Kekurangan Mineral.

Makan, diet makanan keseluruhan yang bersih penuh dengan sayur-sayuran segar dan buah-buahan adalah penting untuk kesihatan anda secara keseluruhan dan fungsi buah pinggang yang baik. Banyak kekurangan boleh meningkatkan risiko batu karang atau kegagalan buah pinggang. Vitamin B6 dan magnesium, misalnya, adalah super penting untuk mengurangkan risiko batu karang.



Dianggarkan 70 hingga 80 peratus rakyat Amerika tidak mendapat magnesium yang cukup, jadi mungkin terdapat peluang yang baik bahawa anda salah seorang daripada mereka. Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kekurangan magnesium.






6. Terlalu Banyak Protein haiwan.

Lebih penggunaan protein, daging terutamanya merah, meningkatkan beban metabolik pada buah pinggang anda. Jadi lebih protein dalam diet anda bermakna buah pinggang anda perlu bekerja lebih keras dan ini boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang atau disfungsi dari masa ke masa.




7. Kurang Tidur.

Kita semua telah mendengar betapa pentingnya adalah untuk mendapatkan rehat malam yang baik. Kronik kurang tidur dikaitkan dengan pelbagai penyakit dan penyakit buah pinggang juga dalam senarai. Pada malam itu tisu buah pinggang anda pembaikan badan rosak, jadi memberi badan anda masa untuk sembuh dan membaiki sendiri.





8. Tabiat Minum Kopi.

Sama seperti garam, kafein boleh meningkatkan tekanan darah dan meletakkan tekanan tambahan pada buah pinggang anda. Dari masa ke masa penggunaan yang berlebihan kopi boleh menyebabkan kerosakan kepada buah pinggang anda.




9. Penyalahgunaan ubat penahan sakit, painkiller.

Terlalu ramai orang mengambil ubat penahan sakit untuk sakit kecil dan sakit mereka, manakala terdapat banyak semula jadi, ubat selamat disediakan. Penggunaan yang berlebihan atau penyalahgunaan ubat penahan sakit boleh menyebabkan kerosakan teruk hati dan buah pinggang.





 10. Penggunaan Alkohol.

Walaupun tidak ada yang salah dengan menikmati segelas wain atau mempunyai bir sekali-sekala, kebanyakan kita tidak berhenti selepas hanya satu minuman. Alkohol adalah sebenarnya toksin undang-undang yang meletakkan banyak tekanan pada buah pinggang dan hati kami.






Untuk kekal sihat dan mengelakkan isu-isu buah pinggang adalah penting untuk makan banyak segar, makanan keseluruhan dan jika anda menyimpan maklumat di atas dalam fikiran dan mengelakkan tabiat biasa sebanyak mungkin, buah pinggang anda tidak akan berada di bawah tekanan berterusan dan badan anda akan berterima kasih kepada anda untuk itu.


Sekia, terima kasih.

Jumpa lagi untuk post akan datang. :)

You Might Also Like

1 comment: